FUNDAMENT KRYTYCZNEGO MYŚLENIA

Umiejętność oceniania jest fundamentem myślenia krytycznego. Ocenie podle­gają pomysły, koncepcje, dowody, argumenty, działania i rozwiązania. W procesie oceniania ważną rolę odgrywają uznawane i stosowane kryteria. Myślące krytycznie dziecko zaczyna zdawać sobie sprawę, że wyrażając preferencję: „wolę to”, kieruje się tylko jednym z możliwych kryteriów, niekoniecznie godnym zaufania, kiedy trzeba ocenić poprawność rezultatu. Udowodnijmy tę myśl za pomocą kostki do gry. Niech dziecko wybierze jakąś liczbę. Potem rzućmy kostką. Czy wybór dokonany przez dziecko wpłynie w jakikolwiek sposób na wyrzucone liczby? Za każdym razem, kiedy uczeń formułuje sąd oceniający, nauczyciel może go spytać, co jest przedmio­tem oceny, jaki jest cel oceny i jakie zastosował kryteria. Na przykład oceniając jakość śniadania uczniowie decydują, jakie jego składniki oceniać, dyskutują, dlacze­go należy zwracać uwagę na to, co się je, i rozpatrują kryteria jakości śniadania.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Witaj na mojej stronie! Serwis poświęcony jest w całości tematyce budownictwa i nieruchomości, znajdą się tutaj także wpisy o charakterze wnętrzarskim. Mam nadzieję, że spodobają Ci się treści jakie tutaj zamieszczam i zostaniesz moi czytelnikiem na dłużej.
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)